Effektivare annonsering med Google Ads nya insiktsflik

Insiktsinformation är Googles nya sätt att erbjuda hjälp till annonsörer och oss marknadsförare. Nyligen lanserade Google Ads en insiktsflik som ska bidra till nya möjligheter och bättre annonsering.

Konsumenttrender och affärsmöjligheter

Visst vore det väl trevligt att få nya insikter som hjälper en modifiera och förbättra sin annonsering och därmed effektivare uppnå de mål man har med marknadsföringen. Google Ads är ett komplext annonsverktyg som hela tiden utvecklas och hjälper oss personer i marknadsföringssvängen ännu mer. Och nu är nästa bit på plats. Värdefulla insikter ges direkt i Googles annonsverktyg!

Insiktstips att applicera omgående

Google har under en längre tid gett oss användare av Google Ads verktyget relevanta rekommendationer som vikan tillämpa på våra kampanjer om vi vill. Nu har dock Google tagit fram ännu mer intressant information åt oss. Via en ny insiktsflik i vänstermenyn inne i Google Ads får vi företag/marknadsförare information om trender och möjligheter som både direkt, och delvis indirekt, kan hjälpa oss utveckla annonseringseffektiviteten ytterligare. När konsumentbeteenden fortsätter att förändras ska vi vara glada över att det utvecklas nya verktyg för att hjälpa företag och marknadsförare att bättre förstå kundernas behov. Därmed har vi möjligheten att möta dessa behov mer effektivt.

Rent konkret visar den nya insiktsidan i Google Ads oss relevanta trender som på något sätt är knutna till befintliga annonser gjorda i annonssytemet. På så sätt erbjuds vi snabbt att kunna kan identifiera nya möjligheter. Verktyget ger oss relevanta, skräddarsydda insikter om förändrade konsumentbeteenden. Med tiden när annonseringen på Google Sök och deras partnersidor fortgår allteftersom kommer insiktssidan hålla oss uppdaterade om de senaste relevanta trenderna gällande hur vi söker efter information på nätet.

Se här några exempel på utdrag från insiktssidan i Google Ads annonseringsverktyg:

Effektivare annonsering med Google Ads nya insiktsflik
google ads trender

Automatisk tillämpning av resultatrekommendationer

En annan sak som Google har tittat på är de olika sätt företag/annonsörer väljer att följa Googles realtidsrekommendationer och insikter i Google Ads. Och för att göra det enklare för oss användare av Google Ads verktyget så tar Google nu automatiseringen ett steg längre. Google ger från och med nu marknadsförare möjligheten att välja att automatiskt tillämpa vissa resultatrekommendationer i Google Ads.

Företag och annonsörer kan välja att automatiskt tillämpa nya rekommendationer varje gång Googles algoritmer upptäcker möjligheter. Annonseringssystemet kommer härmed omedelbart att förbättra och optimera våra kampanjer per automatik utan att vi behöver göra något själva. Detta tar bort det manuella arbetet, så att vi kan gå framåt snabbare, spara tid och möta den ökande efterfrågan effektivare.

Dock ska tilläggas att man fortfarande har möjligheten att bestämma om man inte vill att tillämpningen av Googles nya rekommendationer ska utföras per automatik. Manuell hantering finns kvar som alternativ ifall man känner sig osäker över att rekommendationerna kommer ge bättre resultat.

Utsatthet, integritet och trygghet

Slutligen tar vi här upp Googles arbete med annonseringsbranschens nya integritetsbevarande förslag inom Privacy Sandbox.

”Sekretess-sandlådan är svaret på den cookielösa framtiden och dess syfte är att tillhandahålla anonymitet till användardata, samtidigt som man använder webbläsar-API: er för att fortsätta att tillåta annonsörer att använda beteendeinriktning.”

Google har nyligen bekräftat att när tredjepartscookies har fasats ut kommer de inte att skapa alternativa identifierare för att spåra individer när de surfar på nätet, och Google kommer inte använda dem i deras produkter heller. Effekten av detta ska vara att det ger den integritet och kontroll som konsumenterna med rätta kräver.

Nu är det dags för marknadsförare att fokusera på att bygga annonseringen på starka förstapartsdata och tillhandahålla den nödvändiga expertisen gentemot sina arbetsgivare/kunder för att bygga förtroende på ett hållbart sätt.

Söker efter vägen framåt

När vi digitala marknadsförare söker efter rätt väg framåt i denna förändrade miljö, så kommer de som anammar dessa konsumenttrender, och tar tillvara de insikter vi får till oss, genomföra marknadsföringsbeslut med större tydlighet och förtroende. Affärsmöjligheternas så kallade topp-of-mind kan sammanfattas

  • Omfamna acceleration i betteendeförändringen
  • Var snabb och hjälpsam
  • Bygg förtroende varje gång

Genom att utnyttja den nya insiktsinformationen och ta tillvara automatiserings fördelar kan vi  marknadsförare se till att annonserna ska dyka upp vid rätt tidpunkt och ge konsumenterna den information och försäkran de behöver för att fatta rätt beslut. Och digital marknadsföring som bygger på en gedigen förstaparts datastrategi kommer i slutändan att vara bättre rustade för att leverera värde och relevans till sina kunder och mer tryggt navigera i alla affärsutmaningar och snabba förändringar som vi står inför.

Vill du veta mer?

Kontakta MediaBoozt för effektivare annonsering online!