Framgångsrik Digital Marknadsföring

Bästa praxis för hur digital marknadsföring framgångsrikt kan hjälpa ditt företag och påskynda din tillväxt med lite hjälp från Google.

Häng med i den digitala transformationen

Jag (Mikael Paulsson) hade å MediaBoozt’s vägnar äran att under torsdagen den 18 februari 2021 få delta live online i en utbildning/webinar-serie som anordnades av Google Sverige med namnet ”Google Mini Series – Transform to be ready”. Här fick jag nöjet att lyssna på Googles specialister, branschexperter och företrädare för stora varumärken dela med sig av sin vision och bästa praxis för hur man framgångsrikt kan använda digital marknadsföring för att förändra sitt företag och vara redo för vad som kommer framöver.

Den digitala transformationen ökar just nu i en extremt snabb takt. På grund av pandemin har vi människor på ett enda år i vissa hänseenden förflyttat oss ett helt årtionde framåt gällande vår användning av digital online-teknik.

Här är endast ett litet axplock av den statistiktrend som lyftes fram under dagen av den digitala utvecklingen globalt under 2020:

  • 60% högre internet användning
  • 200% ökning av köp online
  • 30 gånger fler videosamtal
  • Sökningar och intresse kring hem och trädgård har ökat markant
  • Signifikant ökning av apoteks-appar och digital kontakt med sjukvård

Vad kan man då göra för att vara redo för vad som kommer härnäst? Som sagt gäller det att försöka hålla jämna steg med omgivningen. De förändrade omständigheterna under det senaste året har påskyndat den digitala utvecklingen och gjort det ännu svårare att hålla jämna steg med de förändrade konsumentbehoven. Just därför är det nu, mer än någonsin, viktigt att fokusera på digital transformation. Vi tar och kikar lite på vad som kom upp i Google Mini Series – Transform to be ready här.

Google Mini Series – Transform to be ready!

Vare sig du driver eget företag, jobbar med digital marknadsföring eller något helt annat så behöver vi oftast med jämna mellanrum ställa om. Det gäller egentligen oavsett som både privatperson och i din yrkesroll. Därför är det så spännande att Google tillåter oss ta del av all den statistik som de samlar in för att vi alla ska kunna få en större förståelse för hur vårt beteende påverkas och förändras i och med den digitala revolutionen som går framåt i allt snabbare takt. Internet och det kontantlösa samhället har på kort tid slagit igenom på bred front och allt fler innovativa tekniska lösningar bidrar till en enorm utveckling som kräver att hålla sig ajour med. Här vill jag bara delge en del av allt det tankeväckande som nämndes under Googles webinarserie ”Transform, be ready for what comes next” som var uppdelat i sex mindre webinaravsnitt. Genom att klicka på ”Läs mer” knapparna nedanför så kan se varje avsnitts viktigaste konklusioner (key takeaways) samt möjliga åtgärder för framgångsrik digital marknadsföring på både kortsiktig och långsiktig tidsaspekt.

Avsnitt 1: Var redo för 2021

Anna Wikland, Googles Sverigechef, berättar om den senaste makroekonomiska utvecklingen och framför sin syn på framtiden för digital transformation. Som ett tydligt tecken på snabb digital anpassning hänvisar Anna t.ex. till sina föräldrar vilka numer använder sig av ny digital teknik betydligt mer sedan pandemins utbrott.

Läs mer

Nyckelkonklusioner digital transformation

1. Världen förändras

Längre försörjningskedjor, fler video konferenser och ökat lokalt värde. Företag har minskat ned trenden mot globalisering.

2. Var lokal

Företag måste inte bara skräddarsy sina budskap till den lokala marknaden, utan deras produkter också (tänk uppvärmda säten i bilar för Skandinavien, eller takluckor för Italien).

3. Var digital

Digital marknadsföring tillåter en dramatisk ökning av skräddarsydda budskap, så att varumärken kan anpassas efter allt från platsen där kunderna befinner sig, till deras intressen.

 

Aktivitetsåtgärder digital transformation

Kortsiktiga åtgärder:

Var mer lokal. När det är möjligt, skaffa komponenter lokalt. Lokalt samarbete bygger både motståndskraft och ytterligare lokala kopplingar.

Långsiktig åtgärd:

Investera i automatisering. Du måste automatisera effektivt, förbli relevant och personlig för den enskilda användaren, samtidigt som man också respekterar deras integritet.

Avsnitt 2: Var redo för en smidig digital strategi

Vilka är de senaste trenderna på Google Sök och vad innebär det att tänka om i sin strategi genom digital transformation? Förkovra dig för att lära dig mer om ändrat konsumentbeteende och hur du kan navigera för att för att lyckas bättre med din online marknadsföring.

Läs mer

Nyckelkonklusioner digital strategi

1. Var insiktsstyrd

Med tanke på hur rörig kundresan har blivit så ska man inte förlita sig på att den sista webb- eller appaktiviteten hjälper dig bestämma kundens avsikter.

2. Var datadriven

Smarta automatiseringsverktyg kan identifiera handlingsbara insikter i realtid och kan hjälpa dig hålla jämna steg med det förändrade konsumentbeteendet.

3. Var smidig

Insikter är bara användbara om de är användbara i realtid, i stor skala. Kunderna förväntar sig en friktionslös interaktion
mellan deras ”i verkliga livet”-upplevelser och deras online-upplevelser.

4. Integriteten först

Investera i datasäkerhet, användarkontroller, och transparenta verktyg som kan ta dig framåt i en
mer robust integritetsmiljö för flera år framåt.

 

Aktivitetsåtgärder digital strategi

 Kortsiktiga åtgärder:

Observera beteenden. Verktyg som Google Trends kan hjälper dig att förstå dynamiska konsumentförändringar och efterfrågan. Anpassa din digitala marknadsföring därefter.

Långsiktig åtgärd:

Mogna digitalt. Framtidssäkra din tillväxt genom att investera i mogen digital marknadsföring.

Avsnitt 3: Var redo för en första integritetsmarknadsföringsstrategi

Säkerheten framför allt! Med konsumenternas integritet i åtanke och nya dataskyddslagar i hela Europa har ansvarsfull användning av förstapartsdata aldrig varit viktigare. Här fick vi höra den senaste forskningen från Boston Consulting Group och lära oss av en Google-expert samt ett kundcase vilket visar hur man kan genomgå framgångsrik digital marknadsföring som sätter konsumenternas integritet i framkant. 

Läs mer

Nyckelkonklusioner integritet

1. Slutvändarnas oro

Användarens oro kring data och integritet ökar, så varumärken måste bygga sina marknadsföringsstrategi på ett integritet-först sätt.

2. Skapa ett starkt värdeutbyte

Förstapartsdata handlar om öppenhet och förtroende, vilket betyder att kunder som är villiga att dela data bör få något i gengäld.

3. Ha en datastrategi

Från den teknik du väljer, till kvaliteten på de uppgifter du samlar in, så gäller det att få din integritetsmarknadsföringsstrategi på plats.

 

Aktivitetsåtgärder integritet

Kortsiktiga åtgärder:

Håll det enkelt. Börja med ditt enklaste möjligt sätt att använda förstapartsdata. Detta kommer att informera dina team om var du ska investera ytterligare. Granska sedan ditt värdeutbyte med dina konsumenter för att förstå vad de får tillbaka för att dela sina data med dig.

Långsiktig åtgärd:

Utöka din datainsamling. Genom att skaffa fram mer förstapartsdata kan du ändra din strategi för att möta förändrade kundbehov.

Avsnitt 4: Var redo att vinna i Automatiseringsåldern

Lär dig mer om vikten av maskininlärning och automatisering och se hur det kan hjälpa dig att öka kundernas livstidsvärde för att vinna i ett alltmer konkurrenskraftigt landskap. Kundinsikten blir hela tiden allt viktigare för att förstå nya kund- och köpbeteenden. Datadriven marknadsföring kan via ny digital teknik, tillsammans med större portion kunddata, ge oss alla möjligheter till att nå rätt personer med rätt budskap.

Läs mer

Nyckelkonklusioner automatisering

1. Flexibilitet är nyckeln

Att svara snabbt på förändrade kundkrav och mönster kräver flexibilitet från din organisation.

2. Data har makt

Användandet av kraften i dina data i kombination med maskininlärning som fokuserar på Lifetime Value (LTV) hjälper företag att sticka ut från konkurrensen.

3. Skaffa höga LTV-kunder

Din organisation bör fokusera på förvärva fler kunder med samma egenskaper som dina topp 20% kunder.

 

Aktivitetsåtgärder automatisering

Kortsiktiga åtgärder:

Upptäck din publik. Automatisera din Google Ads-konto för att ta reda på vilken procent av dina intäkter / vinster som kommer från dina 20% bästa kunder.

Långsiktig åtgärd:

Mata din algoritm. Efter att ha lagt till dina data till Googles maskininlärningsalgoritm på ett GDPR-kompatibelt sätt, så kan du skaffa nya kunder genom att låta Googles smarta budlösningar (ex: Google Ads Smart Bidding) investera mer i dina kunder med högt värde.

 

Avsnitt 5: Var redo för den röriga mitten (Messy Middle)

Konsumentens väg till köp är mer komplex än någonsin – The Messy Middle! Hur människor bestämmer vad de ska köpa ligger i den ”röriga mitten” av inköpsresan. Här får vi höra om den nya Google-forskningen och om beslutsfattandet som lär oss en del om hur du/ditt företag som varumärke kan påverka konsumentens köpbeslut.

Läs mer

Nyckelkonklusioner ”Messy Middle”

1. Var närvarande som ett varumärke

Att helt enkelt bara visa upp sig kan påverka kundens beslutsfattande när de utforskar och utvärderar.

2. Se bortom det uppenbara

Ofta är det mindre än rationellt upptäckter gjorda i mitten som kan avgöra resultatet av en köpbeslut.

3. Minska smärtpunkter

Vägen som konsumenter tar för sitt online-shoppingbeslut är rörigt, så det är viktigt att på ett enkelt sätt vägleda dem till deras köp.

 

Aktivitetsåtgärder ”Messy Middle”

Kortsiktiga åtgärder:

Minska avståndet. Efter att ha identifierat hur dina kunders smärtpunkter bör hanteras, kan du hjälpa till att minska klyftan mellan trigger och inköp.

Långsiktig åtgärd:

Justera din struktur. Sätt upp ett tvärfunktionellt team som bryter barriärer och förbinder sig att lära av kundbeteende och kundbehov.

Avsnitt 6: Var redo att låta ditt varumärke växa med YouTube

Aldrig tidigare har så många människor vänt sig till YouTube för att bli underhållna, för att känna sig bekväma, för att hitta information eller för att lära sig något nytt. I det här avsnittet berättar YouTube-experter om hur plattformen kan ge dig den räckvidd, innovation och flexibilitet som du inte hittar någon annanstans.

Läs mer

Nyckelkonklusioner växa med YouTube

1. Innehållet är kung

Mer än någonsin vänder vi oss till skapare och artister på YouTube för underhållning och att utbilda och informera oss själva.

2. YouTube kan hjälpa ditt varumärke växa

YouTube förser dig med massor av räckvidd, innovativa format, och frihet för flexibla köp utan några kontrakt eller avgifter.

3. YouTube förändras

Människor tittar alltmer på YouTube på TV tillsammans, liksom även som ensam på en smartphone.

 

Aktivitetsåtgärder växa med YouTube

 Kortsiktiga åtgärder:

Bygg ditt varumärke. Det har aldrig varit bättre tider för att sätta YouTube i centrum för dina planer att nå en bred publik som vill engagera sig. Använda dig av YouTube Select för att bygga ditt varumärke med skapare och innehåll som du själv väljer.

Långsiktig åtgärd:

Använd YouTube på nya sätt. Investera i talang inom din företag och partners som vet hur man använder bredden och djupet av möjligheter till framgångsrik digital marknadsföring via video på Youtube.

Hoppas du blev lika inspirerad av Googles ”Transform to be ready” slutsatser som jag själv blev för vad som krävs framöver gällande framgångsrik digital marknadsföring. Vill du själv uppleva hela Google Mini Series så kan du göra det i efterhand via ”Watch on-demand” här >>

Kan dock inte utlova något kring tidsaspekten huruvida Google låter sidan ligga uppe och hur länge allt videoinnehåll är tillgängligt. Se och hör här slutligen ett mycket intressant bonusavsnitt för denna Google serie där en Google vetenskapsman berättar om hans förutsägelser om den digitala transformationens fortsatta kurshållning:

Hängde du med?

Kontakta oss på MediaBoozt för hjälp med framgångsrik marknadsföring online!