Länkbygge – Bäst Off Page SEO Med Rätt Länkstrategi

av | mar 26, 2022

Strategiskt länkbygge är en avgörande faktor för att så småningom ranka högt med dina viktigaste sökord och fraser på googles organiska sökresultat. Med rätt länkstrategi kan du avsevärt förbättra inflödet av besökare till din hemsida som är intresserade av vad du har att erbjuda. Ett effektivt länkbygge bidrar definitivt till en ökad synlighet på google och därmed förbättrad sökmotoroptimering (SEO).

När din webbplats har länkar som pekar på den, oavsett om det är interna eller externa länkar, kommer din organiska trafik sannolikt att förbättras. Både från användare som klickar på dessa länkar på externa webbplatser och från sökmotorer som ”genomsöker” webben och hittar ditt innehåll. Genom att använda rätt SEO-länkbyggnadsstrategi kan du förbättra din webbplats synlighet, ranka bättre i sökmotorresultat och generera högre besökartrafik till hemsidan totalt sett.

Varför länkbygge för bättre SEO?

Vissa länkar skapas ofta av dig löpande när du skapar nya undersidor eller skriver nya artiklar och nyheter på din hemsida. Då pratar vi främst vad som kallas interna länkar. Det är när du länkar någon sökfras i exempelvis en artikel till någon annan sida internt på sajten. Men vissa länkar skapas av andra. Dessa kallas bakåtlänkar eller inlänkar, och de är en stor del av en solid SEO-strategi. Till exempel kanske en annan bloggare älskar ditt innehåll och lägger en länk till det på sin hemsida. Deras användare/besökare klickar sedan på den länken och kommer då till din webbplats eftersom den andra sajten i huvudsak säger ”det här innehållet är bra och värt besväret.”

På grund av att relevant och intressant innehåll på din hemsida attraherar andra bloggare eller hemsidesägare så kan du därmed uppmuntra bakåtlänkar genom att förbättra kvaliteten på ditt innehåll för att göra det mer länkvärdigt.

Förutom det mänskliga beteendet tittar sökmotorer på sidans innehåll när de bestämmer hur högt den ska rankas. Sökmotorns sökrobotar kommer också att avgöra om den är relevant för sökorden den visas för. En av Googles många algoritmer beaktar till stor grad hur många andra webbplatser som har länkat till just din hemsida och kvaliteten på dessa webbplatser. Det är därför du bör bry dig om ett strategiskt länkbygge och en tydig SEO-länkbyggnadsstrategi.

I takt med att Google har justerat sin algoritm och tillvägagångssätt har även strategierna för länkbyggande förändrats. Till exempel så var en tidigare standard, och till och med föreslagen praxis, att skicka in din webbplats till webbkataloger för en bakåtlänk. Men eftersom detta blev överanvänt slutade Google att värdera dessa länkar lika mycket. Och idag straffas webbplatser med överdrivet många länkar från den sortens kataloger av Google. Just sådana ”straffande” inlänksstrategier kallas svart hatt SEO till skillnad från vit hatt SEO som gäller idag.

Svart hatt SEO-strategier med dess enkla och snabba hantering av drösvis med inlänkar må vara ute, men det finns massor av vita hatt SEO-tips och strategier att dra nytta av. Låt oss här gå igenom de bästa för ett effektivt länkbygge.

Sätt upp mål för ditt SEO-länkbygge

Det är ganska svårt att uppnå dina SEO-mål om du inte vet vad de är i första hand. Vad vill du få ut av ditt länkbygge? Var inte vag och var inte orealistisk heller. Mål bör vara SMARTA:

  • specifik
  • mätbar
  • uppnåelig
  • relevant
  • tidsbunden

Att endast ha som mål att ”få fler länkar” är ett för otydligt mål för att vara till någon hjälp i ditt länkbygge. Men att ha som mål att ”få 3 kvalitativa länkar från olika relevanta webbplatser senast i juni” uppfyller vart och ett av SMART-kriterierna.

Att veta vad du siktar på hjälper dig att skapa rätt strategi och fatta beslut för att uppnå ditt mål. Tänk också på hur målet med länkbygget relaterar till målet för ditt företag – de ska vara kopplade. Åh, och glöm inte detta tips: När du planerar ditt länkbyggande arbete, notera din nuvarande rankning för dina målsökord så att du kan spåra om och hur rankningen förbättras

Skapa massor av kvalitetsinnehåll

Det är nästan omöjligt att få andra att länka till din hemsida om du inte skapar någon form av kvalitetsinnehåll till att börja med. När du skapar nytt innehåll, fokusera på kvalitet. Du kan också uppdatera äldre innehåll på tidigare skrivna undersidor eller artiklar på hemsidan för att få större relevansvärde. Även om det är omöjligt att garantera vilket innehåll som kommer att få bakåtlänkar, så uppmuntrar vissa typer av innehåll bakåtlänkar framför andra. De här gäller t.ex:

  • Datavisualiseringar
  • ”Hur man gör” -guider
  • Bildgallerier
  • Infografik
  • Rapporter eller studier
  • Videoklipp

Nyckeln är att den som besöker din sajt inte ska ha svårt att att ta till sig innehållet och kunna använda det till sin fördel. Datavisualisering ska till exempel vara lätt att förstå. En infografik ska vara färgstark och lätt att läsa på vilken skärm som helst. En guide bör delas upp i tydliga avsnitt och enskilda steg.

Engagerande innehåll kontra förglömligt

Vad är skillnaden mellan utmärkt innehåll och innehåll som är lätt att ignorera? Unikt innehåll gör något speciellt för att engagera läsaren på ett antal sätt:

  • Framkalla en stark känsla, som ilska eller lycka
  • Kommunicera något nytt eller kommunicera något på ett nytt sätt
  • Ha visuellt tilltalande’Ta itu med ett intresse eller behov som är lägligt
  • Närma dig ett platsspecifikt behov

Det är också god praxis för ett optimalt SEO-länkbygge att regelbundet uppdatera ditt innehåll så att det kommer att fortsätta att få bakåtlänkar istället för att bli föråldrat. Och om du har ett innehåll som fungerar bra, överväg att omarbeta det för en annan plattform. Du kan till exempel ta en instruktionsguide på din webbplats och förvandla den till en video för YouTube, en serie berättelser för Instagram eller en Q&A-session på Reddit. Till och med en fantastisk bild eller ett foto kan driva trafik och engagemang från Pinterest. Alla dessa saker kan ge dig unika bakåtlänkar som du annars inte skulle ha fått.

Gästinlägg på andra webbplatser

Gästbloggning är när du tillhandahåller innehåll till en annan webbplats i din nisch. För att detta ska fungera i en bakåtlänksstrategi måste du se till att du inte, som det kallas, spökskriver. Du som avsändare och en länk till din webbplats ska finnas med i slutet av artikeln. Nyckeln här är att fokusera på kvalitet när det kommer till de samarbetspartners du väljer att gästblogga för och innehållet du skriver för dem. Annars kan du faktiskt skada din ranking istället för att hjälpa den.

Nyhetsbrev från olika plattformar genererar också bakåtlänkar, eftersom allt innehåll också listas online och inte bara i prenumeranternas inkorgar. Många nyhetsbrev kommer att svara positivt på gästinlägg, och eftersom de är e-postbaserade så är det inte särskilt ovanligt att det skickas en del meddelanden till författaren om partnerskap på något sätt.

Fokusera på att bygga relationer

När du kontaktar branschbloggar och webbplatser för att marknadsföra något du just gjort, som en informativ artikel eller en fallstudie, kan du få en länk via dem. Ditt långsiktiga mål bör dock vara att vårda en pågående relation, oavsett om en bakåtlänk dyker upp just nu eller inte. I framtiden kan det varumärket hålla ett öga på vad du gör, prata om din verksamhet med andra, be dig om en intervju, begära att du skriver ett gästinlägg, etc.

Förutom att bygga relationer med andra proffs i din nisch, interagera och engagera dig gärna med din publik. Den här taktiken kommer inte att fungera över en natt, men du kan verkligen börja idag med att göra introduktioner via e-post, få kontakt med människor på sociala medier och lämna genuina kommentarer på innehåll som andra producerar. Det finns en mycket stor chans att personer i ditt nätverk länkar till ditt innehåll på grund av den personliga kopplingen, ömsesidiga respekten och uppskattningen av ditt innehåll.

Partnerskap och anslutningar

Partners du regelbundet arbetar med eller kunder som du vet älskar ditt varumärke ger utmärkta möjligheter till bakåtlänkning. Skicka exempelvis ett märke (d.v.s. en grafisk ikon) till din partner eller varumärkesambassadör som de kan använda på sin webbplats med en länk tillbaka till din. Du kan också få ”browniepoäng”, och förmodligen även bakåtlänkar, om du skriver ett uppriktigt omdöme om deras produkt eller tjänst. Ännu bättre, publicera en mer djupgående recension på din webbplats, eller lägg en som ett gästinlägg på deras webbplats.

Sök efter icke-länkade omnämnanden av ditt varumärke

Länkåtervinning är när du hittar omnämnanden av ditt varumärke som inte länkar tillbaka till din webbplats. Det finns ett antal verktyg som hjälper dig med detta, som t.ex. BuzzSumo. För att hålla koll på omnämnanden framåt kan du använda något så grundläggande (och gratis) som Google Alerts. När du hittar ett omnämnande som inte är hyperlänkat, kontakta webbplatsägaren för att begära en länk. Om omnämnandet är negativt eller något som faktiskt inte är relevant – som en länk till ett av dina blogginlägg på en sida som inte har något att göra med ämnet – be att det tas bort.

I fallet med negativa länkar som du inte vill ska associeras med ditt varumärke kan du också avvisa bakåtlänkar med Googles verktyg Search Console. Genom att göra det förbättrar du förhållandet mellan positiva och negativa länkar, vilket i huvudsak är detsamma som att bygga en ny positiv länk.

Bli konkurrenskraftig genom rätt SEO inlänkning!

Det finns ett antal sätt att kolla in vad dina konkurrenter gör och om möjligt får till ett samarbete med dem. Här är några samarbetsalternativ:

  • Be om inkludering i länksammanfattningar, som är artiklar som samlar en massa resurser för att hjälpa läsare som vill fortsätta utforska ett ämne. Googla helt enkelt ”[sökord] + länksammanfattning” och kontakta författaren.
  • Titta på var dina konkurrenters bakåtlänkar kommer ifrån för innehåll som liknar ditt, särskilt när det kommer till inriktningssökord. Använd Link Explorer från Moz för att analysera dina konkurrenters högpresterande sidor för bakåtlänkar.
  • Hittade du en inaktuell artikel om ett ämne som du också tar upp? Använd en bakåtlänkskontroll för att hitta webbplatserna som länkar till den, och skriv sedan till ägarna av dessa webbplatser för att se om de kan överväga att använda din mycket mer relevanta och uppdaterade artikel istället.
  • I likhet med tipset ovan kan du hitta sidor med 404-fel och kontakta webbplatsägaren för att se om de kommer att ersätta den trasiga länken med en bakåtlänk till ditt innehåll. Sök efter artiklar om ditt ämne (Google ”[sökord] + artiklar”) och använd sedan Chrome-tillägget ”Kontrollera mina länkar” för att enkelt hitta felsidorna.

Medan du håller på, rensa upp dina egna länkar! Se till att hitta och åtgärda trasiga länkar i WordPress. Ju fler sunda länkar du har på din webbplats, desto mer innehåll kan andra länka tillbaka till.

Undvik billiga metoder för att uppnå bakåtlänkar

Med ”billigt” menar vi billigt i värde, inte kostnad – eftersom vissa metoder är dyra även om de anses vara en svart hatt SEO-taktik. Köp aldrig länkar. Även om du betalar för reklam är det inte samma sak som att köpa bakåtlänkar. Att betala för reklam har nadra fördelar utöver bakåtlänkar, och Google kan se skillnaden mellan en betald annons och ett länkbyggande system. (Det finns till och med Schema för sponsrat innehåll.)

På samma sätt, gör inte storskaliga länkutbyten. Det går bra att byta bakåtlänkar med en affärspartner, men annars är stora länkutbyteskampanjer ogillade av sökmotorer. Ett plötsligt inflöde av länkar till och från samma webbplatser är något Google och andra sökmotorer ser rött på.

Avslutande tankar om SEO länkbygge

Kanske viktigast av allt, du måste ha tålamod. Även en solid SEO-länkbyggnadsstrategi kan ta tid att visa resultat.

Hur konkurrensutsatt din verksamhet och dina sökord är påverkar i hög grad den tid det tar att se resultat. Är det många som jobbar hårt för att ranka högt på google på samma sökfraser som även du vill synas på blir det naturligtvis svårare att ranka högt på googles organiska sökresultat. Liksom hur aktiva dina konkurrenter är på att bygga länkar, vilka typer av länkar du fokuserar på och hur länge din domän har funnits kommer att påverka när du börjar ranka högre. Du kan ha turen att se en förändring om några dagar, men du kan också behöva vänta några månader eller till och med år. Ställ in dig på långsiktiga förväntningar och resultat så att du kan hålla kursen över tid medan du väntar på att få betalt för ditt länkbygge.

En sak till: SEO-länkbygge bör förbättra din trafik, men det är inte den enda viktiga faktorn för att driva relevant besökstrafik till din webbplats. Du behöver också skapa fantastiskt innehåll, tillhandahålla pålitlig kundservice, vara aktiv på sociala medier etc. Länkbyggande är bara en del av en övergripande SEO-strategi, och en SEO-strategi är bara en del av att driva en framgångsrik webbplats eller företag.

Vilket är ditt bästa tips för ett bra SEO-länkbygge? Kontakta oss gärna för ett samarbete eller om du vill ha vår hjälp med att skaffa effektiva och relevanta inlänkar till din sajt