Skapa tillgängligare design och användarupplevelser
Den saknade nyckeln för att få kontakt med kunder på webben och i appen kan vara tillgänglighet! Men hur använder man design för att skapa tillgängliga användarupplevelser på en webbplats eller i en app?
Utveckling av interaktiva och datorbaserade produkter och tjänster med inkludering i fokus blir allt viktigare för att inte missa möjligheterna till god kontakt med potentiella kunder. Med hjälp av interaktionsdesign kan vi utforma och bygga interaktiva produkter och tjänster som användare kan handha, förstå och tycka om. Allt syftar till att skapa en god upplevelse av webbplatsen, appen och företaget/varumärket.
Medan vissa företag och organisationer prioriterar mångfald, rättvisa och inkludering i sina meddelande- och marknadsföringskampanjer, kan en viktig komponent av inkludering saknas, nämligen tillgänglighet. Detta är nyckeln för att få kontakt med (potentiella) kunder, särskilt de vars behov vanligtvis är underbetjänade i den digitala världen. Men var börjar man?
Google skriver exempelvis om detta genom några case som de pratade med Procter & Gamble, L’Oréal, Booking.com och Just Eat Takeaway om för att ta reda på hur de tänker kring – och skapar – inkluderande webbplats- och appupplevelser som gynnar alla.
Fyra exempel på tillgängliga användarupplevelser
Det är särskilt viktigt att tillgodose människor som vanligtvis är underbetjänade i den digitala världen. Till exempel personer som är blinda eller har nedsatt syn, är döva eller hörselskada, är neurodivergenta eller de som har motoriska funktionsnedsättningar. Dessa individer möter ofta hinder när en upplevelse inte är korrekt utformad. Onlineresor är ofta en komplicerad upplevelse för människor, så företag måste se till att deras appar och webbplatser inte skapar ytterligare komplikationer.
Att bygga tillgängliga användarupplevelser kommer också snart att bli ett regulatoriskt krav. I år 2022 antar EU:s medlemsländer European Accessibility Act i sina lagar. Förväntningen är att alla produkter och onlinetjänster måste vara tillgängliga när kraven träder i kraft 2025.
Design med människan i centrum är en iterativ process med aktiviteter som i tur och ordning syftar till att bygga insikter om den tänkta användarsituationen. Här gäller att ta fram avsikter i mål och krav, och därefter utarbeta idéer, som sedan värderas mot kraven.
Så var börjar du på din tillgänglighetsresa? Google har pratat med fyra företag om hur de tänker kring, och bygger för, tillgänglighet och funktionshinder. Här är fyra företagsexempel på deras tillgänglighetsresa och vad de har lärt sig:
Procter & Gamble: Bygga tillgänglighet med funktionshindrade
Reklam är kraftfullt eftersom det ansluter till människor genom berättande. Men vad händer om någon missar viktiga delar av den historien? Den här frågan fick konsumentvarutillverkaren Procter & Gamble (P&G) att inkludera ljudbeskrivning, en voice-over som beskriver vad som händer, i sina videoannonser.
”Introduktionen av ljudbeskrivning härrör från mina personliga erfarenheter”, förklarar Sam Latif, ledare för företagets tillgänglighet på P&G, som är blind. ”Jag var på ett möte när en reklam för Flash spelades, men allt jag kunde höra var låten ”Flash” av Queen. Vad jag inte förstod var att en hund sjöng den låten eftersom jag, utan ljudbeskrivning, inte kunde förstå humorn i annonsen.”
P&G-teamet arbetade med Royal National Institute of Blind People för att lära sig hur ljudbeskrivningar görs och integrerade det i sina annonser. Se och hör här ett annonsexempel:
P&G slutade inte där. 2021 lanserade de den första ljudbeskrivna Superbowl-annonsen. De körde också sin första test med adaptiva ljudbeskrivningar i Storbritannien. Det innebär att man tillämpar ljudbeskrivningar på tv-annonser som inte har tillräckligt med naturliga luckor i dialogen för att ge en beskrivning. Och senast lade de till ljudbeskrivningar till sin YouTube-kanal.
”Vi har ännu inte alla svar men är stolta över de framsteg vi har gjort”, säger Latif. ”Erfarenheter som denna har lett till förändring, med ljudbeskrivningar som öppnar upp vår reklam för miljontals fler människor runt om i världen.”
Just Eat Takeaway: Bygg tillgänglighet med funktionshindrade kunder
Just Eat Takeaway bedriver forskning direkt med personer med funktionsnedsättning, från kunder som är blinda eller har nedsatt syn till de med icke-synliga funktionsnedsättningar, såsom dyslexi. Deras mål: förstå människors förstahandsupplevelser när de använder leveransappen och bygga inkluderande produkter.
”Att observera människor med åtkomstbehov med hjälp av vår app har varit ögonöppnande och en stark facilitator för förändring och medvetenhet i hela organisationen”, säger Naoil Sbai, en global forskargrupp som är ledare på företaget. ”Det hjälpte oss att inse vilken effekt enkla förändringar kan göra. Och det fick oss att tänka om hur människor interagerar med vår app.”
Detta motiverade forskargruppen att identifiera optimeringsmöjligheter med Android tillgänglighetsskannern. Det automatiserade verktyget flaggade viktiga rekommendationer, som att öka storleken på beröringsobjekt; det klickbara utrymmet runt en navigeringsknapp.
När det här problemet väl var känt tog det bara en dag för dem att göra beröringsmålen större. Något som i första hand verkar vara nästan obetydligt, och som åtgärdas via en snabb lösning, kan göra mycket stor skillnad för kunder, särskilt de med begränsad skicklighet. Och som en bonus gör detta det enklare för vem som helst att snabbt beställa sin mat när du är på språng.
Nedan är ett exempel på hur storleken på beröringsobjekten ökade genom att göra en liten klickyta för knappen större:
L’Oréal: Bygga tillgänglighet genom designriktlinjer – och gå ännu längre
L’Oréal hade tillgänglighet i huvudet när de byggde sin nya webbplats. ”Det första steget mot tillgänglighet är att förstå de olika typerna av funktionshinder och hur de påverkar miljontals människor”, säger François Cunche, skönhetsföretagets digitala projektledare.
När de fick reda på hur synskadade och kognitiva kunder använder webbplatsen satte de sig för att öka medvetenheten inom företaget. De antog industristandarden Web Content Accessibility Guidelines (WCAG) för att förbättra webbplatsupplevelsen. Och de samarbetade med en webbyrå som specialiserat sig på detta ämne för att hjälpa till att implementera riktlinjerna i hela verksamheten.
Med grunden på plats tog produktteamet det ett steg längre genom att lägga på ytterligare funktioner. Till exempel erbjuder de nu tillgänglighetskontroller i webbplatsens navigeringsmeny, så att människor kan välja vissa inställningar baserat på deras behov.
Den första funktionen är högkontrastläge. Detta tar bort bakgrundsbilder och låter människor se webbplatsen i en stark vit-på-svart kontrast, vilket gör det lättare att läsa och fokusera på innehållet:
De lade också till ett alternativ för att inaktivera animationer för att avslöja en statisk huvudbild på sidan istället. Detta kan hjälpa personer med vestibulära störningar (balans), för vilka rörelser kan orsaka yrsel, huvudvärk och illamående.
”Efter flera tester och användarundersökningar är alla resultat mycket positiva och uppmuntrar oss att gå längre”, fortsätter Cunche. ”Med kunskap följer ansvar, och först då kan vi skapa en bättre digital upplevelse – för alla.”
Booking.com: Bygga tillgänglighet genom interna partnerskap
Booking.com är en stor och komplex organisation, med många team som arbetar med olika delar av det digitala reseföretagets app. Eftersom olika personer, kod och design matas in i appen, fungerade vissa funktioner inte som de skulle.
Till exempel, under tester upptäckte tillgänglighetsteamet att vissa navigeringsflikar inte fungerade korrekt med skärmläsare – programvara som läser visuell information från skärmen högt. I vissa fall skulle skärmläsaren läsa upp fel flik. Till exempel kan någon som vill navigera till avsnittet ”Taxi” av misstag hänvisas till sidan ”Biluthyrning”.
Tillgänglighetsteamet samarbetade med designsystemteamet för att uppdatera komponenterna – byggstenarna i en app – så att tillgänglighetsfunktioner, som stöd för skärmläsare, var inbyggda från början.
”Om vi använder komponenter som är tillgängliga som standard kan vi förnya och vara smidiga, utan att behöva fokusera på att göra rätt hela tiden, varje gång”, förklarar Booking.coms Engineering Manager och Accessibility Lead, Parham Doustdar. Doustdar har varit blind sedan födseln och är expert på att navigera på webbplatser och appar med skärmläsare, så det här tillgänglighetsproblemet var väldigt bekant för honom.
Detta arbete löste dock inte problemet helt eftersom de identifierade några äldre komponenter som inte återspeglade ändringarna. De samarbetade med ett annat team i sin organisation som kunde uppdatera denna teknik så att tillgänglighetsförändringarna antogs i hela appen. Nu, när sidor byggs och uppdateras, använder alla som arbetar med appen automatiskt komponenter som har inbyggd tillgänglighet.
”Det spelar ingen roll hur tillgängliga dina komponenter är om ingen använder dem”, fortsätter Doustdar. ”Du måste utnyttja befintliga initiativ, där det är möjligt, och samarbeta med andra team för att öka adoptionen.”
Att omsätta tillgänglighet i praktiken
Nedan följer några sista tips som hjälper dig att förbättra tillgängligheten:
- Gör tillgänglighet till en prioritet i hela organisationen. Få medverkan från din företags/organisations-ledning och undersök proaktivt var en upplevelse kan utesluta människor.
- Samdesign med funktionshindrade anställda och kunder som har behov av tillgänglighet. Funktionshindrade är dina experter. Ingen känner till sin erfarenhet bättre än dem, så utnyttja deras insikter.
- Skapa tillgänglig och handikappinkluderande marknadsföring med Googles nya handbok för inkluderande marknadsföring.
Och framför allt, människors olika behov fortsätter att förändras så du kommer aldrig bli färdig med att skapa mer tillgängliga användarupplevelser. Det viktigaste är att börja skapa tillgängligare design och användarupplevelser nu.
Källor:
Interaktionsdesign och UX – om att skapa en god användarupplevelse – av Mattias Arvola
Accessibility: The missing key to connect with customers – av Think with Google